"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Ziarah ke PPUM; Beryukurlah kita yang sihat

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Friday 1 April 2011

"Mencintai bukan bererti memiliki."

Bismillahirahmanirahim... Semalam saya, sahabat2 dan adik2 kelab PERKIM PAUIAM bersama2 dengan PERKIM Kebangsaan dan orang2 persendirian sempat menziarahi 3 wad di Pusat Perubatan Universiti Malaya. Alhamdulillah, lokasi PPUM sangat berhampiran dengan PAUIAM Petaling Jaya. Jadi sangat mudah dan murah untuk ke sana. =) Jalan kaki pun boleh =,=". Ziarah ke PPUM yang diketuai oleh pengarah dakwah sendiri, T.Haji Hanif dan isteri beliau, juga disertai oleh Ketua Unit Kebajikan dan Hal Ehwal Sosial bermula pada jam 2.30 petang. Macam report program dah intro ni.:p

Mulanya saya kurang ambil berat tentang program ni bilamana ketua unit kebajikan inform sebabnya hari tersebut saya dah prepare untuk buat kerja2 yang belum sudah di student activities department. *Memang datang ke uia pun untuk buat kerja ni.* Tapi bila dilihat pada waktu, waktu petang, saya rasa mungkin boleh saya siapkan kerja membuat sijil program2 tu disebelah pagi dan ke ppum sebelah petangnya. Tapi, perancangan saya tak sehebat perancangan Allah. xsempat buat habis pun sebab banyak sangat dan rumit ditambah pula ditanya, diminta cadangan dan komen untuk laporan program yang lepas. Itupun dah ada partner yang menolong. Terpaksa buat next day.:-) Xpe, ke PPUM punya pasal.

Tapi harapan dapat bagi muhasabah diri dan pengalaman terutamanya kepada adik2 yang dibawa. Dulu pun pernah saya join program sama tetapi di Serdang. Melihat orang2 yang sakit dapat menginsafi diri kita yang alhamdulillah sihat wal afiat Allah bagi. Mereka yang diuji dengan sakit bergelumang dengan perasaan gundah gulana, sedih, perit dalam menerima takdir Allah pada mereka. Ada yang diuji sakitnya sedikit, melihat sewaktu di wad kecemasan PPUM, berpuluh2 orang bergelumang dengan sakit., ada yang diuji dengan ujian yang besar, terpaksa potong anggota badan, melihat di wad tingkat 9 ppum, x sampai hati saya melihat mereka.:-| Ada yang sakit dada, ada yang sakit perut, sakit belakang , kanser dan macam2. Kesian melihat seorang pakcik yang tidur mengiring di wad kecemasan kerana sakit dada.

"pakcik camne?"
"pakcik sakit dada sejak pagi tadi."
"moga pakcik sihat."
"terima kasih nak."

Oke, cukuplah sekadar sedikit perkongsian. Agar pembaca dan saya sendiri dapat bermuhasabah diri. Belum cukup amalan kita untuk menemui Allah.:-) Sedikit perancangan minggu2 akan datang alang2 diri masih ada di area Kuala Lumpur/Selangor ni:
1. Ke Pulau Ketam-ziarah saudara muslim cina dan perkampungan orang asli *3april
2. Ke Cameron Highland -projek masuk perkampungan. *5april
3. Ke Terengganu - Meeting untuk projek di Kelantan. *11april
4. Program dengan Usrah Karisma/IKRAM Gombak. *14april

Hari2 kepala ligat berfikir, adakah diri masih boleh terus aktif sebegini di Gombak nanti? Masih bolehkah diri berusrah, muqayyam, buat program, masuk program ke sana ke mari? Mungkin dakwah dan kebajikan di sana boleh diri ini salurkan dalam bentuk yang lain. Mungkin dakwah dan kebajikan yang dicintai boleh dilunturkan pada waktu2 yang sangat singkat dan padat disana. Apa2 pun boleh berlaku dengan izinNya. Doakan yang terbaik! :-))

Setengah jam kami meninggalkan PPUM, Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak datang ke PPUM tingkat 13 melawat budak 13tahun yang nak sangat melawat beliau. -info metro hari ini. haha...

seramai 21 ahli kelab PERKIM PAUIAM, Sahabat PPUM dan PERKIM Keb. bergambar kenangan
Taklimat dan pembahagian kepada 3 kumpulan oleh pengarah dakwah
Sister bermesra dan memberi sumbangan=p
ummi (berbaju hitam; sahabat PPUM) bemesra dgn pesakit.
bros ziarah dan memberi sumbangan
Cenderamata kepada ketua wad
PPUM
sisters memberi sumbangan =p
Brothers ziarah dan bermesra dengan pesakit yg seorang pelajar ipt juga=p
Kami meneruskan ziarah ke pusat kecemasan =="
wad kecemasanwad kecemasan yang sepatutnya 1 orang pelawat sahaja boleh masuk setiap waktu=)
Selesai ziarah, kami menjamu selera sekejap=p
nak kuar kene ad kebenaran:-)
ok,sambung kerja. malam ni nak balik ke USJ dah:)
untuk sahabat2, relaku buat.:p

*Kita mungkin mencintai diri kita, anggota tubuh kita, tapi kita takkan memilikinya sepanjang masa, kerana ia hanya pinjaman dari Allah.

6 perkongsian

  1. sedap Akh ye, gi jalan sokmo, mmg suke sungguh gi jalan ^_^

    inilah hikmah bermusafir..
    melihat situasi yang berlaku dengan mata hati, fikir balik, muhasabah diri.

    bila ziarah org sakit, tgk deritanya, kita yg sihat Alhamdulillah, Allah bagi lagi nikmat sihat. Kene bersyukur..sbb bila2 je Allah boleh tarik balik. Bersyukur dengan guna nikmat kesihatan, buat kebajikan...mcm Akh dgn kwn2 Akh buat ni la ^_^

    bagi manfaat kpd org lain..kdg2 bila sakit tu, ada org ziarah, rs sihat sikit, ada bagi semangat, kuat sikit. kita yg ziarah, belajar cara melawat org sakit...gembirakan dan menyenangkan hati mereka..

    kalau tgk org sakit ni, mmg betul dia sakit. Tapi kalau yg betul2 reda, dia rs sakit tu sedap pula, sbb penebus dosa satu, lebih dekat dgn Allah lagi, dan dia akan rasa lebih bersyukur dgn nikmat kesihatan tu slps sembuh.

    Alhamdulillah, ujian Dia penuh hikmah =)

     
  2. Sekadar mencuri peluang:

    Mcam lagu kumpulan mirwana sampaikan:-)

    Berjalan,bermusafirlah
    melihat kebesaran tuhan
    yang diciptakan untuk
    mereka yang berfikir
    dan bersyukur di atas nikmat
    dan kurnianya
    nilai harganya,iman dan taqwa
    bagi hamba yang setia

    Tiada beza warna,kulit atau rupa
    yang ada hanya insan yang lemah
    dengan satu tujuan mencari keredhaan
    dan berbudi di bumi tuhan

    Fikirkanlah..dimana arah kita
    Renungilah..hikmah kembara
    menuju kasih
    buktikan cinta kita..
    kepadanya..
    ini kembara kita

     
  3. Anonymous Says:
  4. Duhai hati, janganlah terkorban dengan dunia... sesungguhnya hidup hati sebenarnya untuk mencari mati yang sempurna...
    Luaskan ilmu, tingkatkan amalan demi keredhaan-Nya.(n_n)

     
  5. Illusion~ Says:
  6. What a happy moment u hav in dakwah's journey... u r really lucky. I can't b active as u during my foundation b'cuz busy in getting a high pointr... all the best in ur next journey in dakwah!

     
  7. Illusion~ Says:
  8. What a happy moment u hav in dakwah's journey... u r really lucky. I can't b active as u during my foundation b'cuz busy in getting a high pointr... all the best in ur next journey in dakwah!

     
  9. salam illusion...
    sapo nih? i.Allah..actually sume org boleh buat. xde apa2 pun, just join, kalau mampu lebih lagi, organize it..i.Allah kalau tujuannya Allah dan Rasul, untuk islam. Boleh. tapi jgn lupa, pasti ada ujian yg kita terima.pasti.=)

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor