"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Prog. Mahabbah Saudara Muslim Cina.

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Monday 19 April 2010

Semalam skali lagi aku dan sahabat berprogram, *macam takde keje lain je kan.*Tapi kali ni bukan dengan orang melayu, bukan dengan orang asli tapi dengan orang cina. *Cina Muslim.* Ni program pegawai PERKIM Pusat, Ustaz Farhanyang mengajak kitaorg untuk merasai kelainan bergaul dengan muslim yang berbangsa lain. Program ni di Masjid Al-Muhsinin, Kelang Lama. Seramai 5 sisters dan 3brothers, kami berjaya sampai dari uia ke Pusat tepat waktu yg dijanjikan.8.30pagi. Berbekalkan surat, dapat jugak keluar jam 7pagi dari u yang ketat pengawasan tu*time kuar sbnar 9a.m*. Nak-nak time tu, guard bermisai plak yang jaga pagar utama tu. Sampai Pusat, bas sedia menunggu, kami taaruf kjap dengan warga cina kat situ kmudian naik bas bertolak ke masjid.
Berchoral speaking, cina language.

Chef katanya didatangi dari china, demo buat mee.
thah,ain,syirah,lina,jhah.
fiqi,ustaz farhan,ki,aku.
Liputan media.dlm kosmo pun ada.

Program ni kalau nak diikutkan lebih mcam family day time rafest festival di Masjid Kolej Malaya. Program bersama Mualaf, ada games ada ucapan, ada dialog dll. Tujuan program mahabbah bersama muslim cina ni adalah untuk merapatkan ukhuwah dengan penduduk di situ yang majoritinya cina. Baru-baru ni ada masalah di kawasan tu yang mana penduduk minta masjid al-muhsinin di*slow*kan volume azan. Tapi pihak jawi dah buat dialog dengan penduduk sana dan mereka paham. alhamdulillah. Program ni juga seperti program ke perkampungan orang asli, *follow up* untuk memberi info dan suntikan2 baru kpada saudara muslim cina disana.

Bila muhasabah balik, kita ni sangat2 perlu bersyukur pada Allah, pencipta kita kerana kita sudah dilahirkan dalam islam, agama yang agung, agama sang pencipta. *moga mereka saudara cina muslim istiqomah dlm islam.*amen.

2 perkongsian

  1. Unknown Says:
  2. Muhammad, bila masa belajo nie?asyik ikut g sane sini..kelas ponteng ker kalu g sane sini tu?????

     
  3. time blajo kita blajo, time rehat kita rehat sikit then kita masuk program..=)

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor