"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Jom kenali bahasa dan suku kaum Orang Asli =)

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Wednesday, 23 March 2011

Bismillahirahmanirahim...

Alhamdulillah, hari ni saya masih hidup seperti biasa. Kali ni perkongsian saya kat blog ni ialah tentang bahasa yang digunakan orang asli yang saya belajar kat Baling baru2 ni. Dah banyak kali masuk kampung, asyik ingat2 lupa je, sekarang saya siap tulis lagi. Tapi saya tak belajar banyak, sekelumit pun jadilah. Asalkan tahu. Sebelum tu, seperti mana anda tahu orang asli ni banyak suku kaum. Meh sini saya listkan mengikut kuantiti selepas disoal selidik.

Negrito:
Bateq (1,519)
Jahai (1,244)
Kensiu (254) - Suku kaum ni yang saya pergi Baling baru2 ni.
Kintaq (150)
Lanoh (173)
Mendriq (167)

Jumlah: 3,507

Senoi:
Chewong (234)
Jah Hut (2,594)
Mah Meri (3,503)
Semai (34,248)- Suku kaum ni banyak di Pahang.
Semoq Beri (2,348)
Temiar (17,706)

Jumlah: 60,633

Proto Malay:
Jakun (21,484)
Orang Kanaq (73)
Orang Kuala (3,221)
Orang Seletar (1,037)
Semelai (5,026)
Temuan (18,560)

Jumlah: 49,401

Ada nama2 suku kaum yang tak pernah lagi saya dengar dan saya jumpa. Tapi i.Allah kalau takde halangan, saya akan cuba cari mereka.hehe Bab bahasa mereka pulak, saya tak pasti setiap suku kaum ada perbezaan atau tak. Tapi saya dengar sama je. Mungkin ada nahu' atau tajwid'2 nye yang lain skit. Kat bawah ni ada sedikit ilmu bahasa yang saya belajar dari anak tok batin dan kawan2 mereka:

Jom-yah/dohh
Mari makan-dohh machipp
Jom tido-Yah@dohh maktip
Jom jalan-yah@dohh makchup
Belajar-blaje
Minum-bukk
Saya-yekk
Awak-bokk
Kita-yamm
Sayang-sayeng
Cinta-chinta
Suka-sukak
Kereta-keta
Motor-mutu
Selipar-kasut
Panjat-luek
Pokok-ehuk
Mandi-endai
Dah makan-yek chipp

Best jugak belajar bahasa mereka. Senang nak ungkapkan. Lagi laju lagi best. Saya ada praktikkan kat adik2 sewaktu di Lubuk Legong. terganga dorang mula2. Contohnya seperti: saya ajak mereka makan-dohh machippx3". Sewaktu buat announment untuk panggil orang kampung makan di central kami pun, saya guna bahasa dorang ni. hee Lagi contoh- yekk sukak bokk- saya suka awak. Yang ni cakap kat budak2 je bolehlah. huh Bila dah makan, cakap-yek chipp.

Ni jelah yang sempat saya ambik. Kalau ada salah silap. Minta maaf lah. Saya insan kerdil yang ingin mengembara di alam ciptaan tuhan. Sebelum sempat saya dapat rezeki ke luar sana, biarlah saya ambil kesempatan untuk ziarah dan mengembara di dalam negera saya ni. Allah itu indah, dan suka akan keindahan. SubhanaAllah.

Program Halawatul Ramadhan di Kg Orang Asli C. Highland
Sahabat2 seperjuangan
Kejut Orang Kampung SAHURRRR
letih tapi perlu senyum
Sukaneka
Berbuka puasa di Perkampungan O. Asli
alhamdulillah
Kejut sahur, ni rumah mak andak
Setiap program kami mesti buat pengisian hati. Wajib. i.Allah
......
Perkampungan Chenein, sg. Siput Perak
1st time juga masuk kg ni.
Di Sungai Siput, Perak
.....................
Perkampungan Orang Asli Perangkap, Pahang
waktu nak balik, sebelum naik bot
Perkampungan Orang Asli Perangkap, Pahang
Perjalanan 3jam menaiki bot ke Perangkap
Mereka ramah. Alhamdulillah
........................
Di Perkampungan Orang Asli Trisu Cameron Highland
Lelaki boleh masak =p
Sewaktu 1st time berprogram disana, Trisu=)
.....................
Perkampungan Orang Asli Harong, Pahang
Sumbangan
.....................
Perkampungan Orang Asli Pantos, Pahang
Lihat kawasan kg mereka, bersih seperti taman.
Jalinan Kasih 5 di Kg. Pantos
Berprogram di Pantos, mencari ulam
..............
Nun di Utara, Perkampungan Orang Asli Lubuk Legong, Baling, Kedah
Baling, Kedah

11 perkongsian

  1. Anonymous Says:
  2. yekk sukak mende alah(pgram)ni.
    mybe xde rzeki lg.(T_T)

     
  3. takpo oh,
    eghi2 ado la tu bokk..:-)

     
  4. kasihIlahi Says:
  5. surah Al-Hujurat, ayat 13..

    "... Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal..."

    Alhamdulillah thanks to HIM because HE gave u the oppurtunity to know n seek knowledge more than others..

    manfaatkan ape yang anda peroleh agar dapat meninggikan martabat Islam itu sendiri..

    All the best!

     
  6. alhamdulillah....

     
  7. Afifah Nizar Says:
  8. yekk sukak luek ehuk. hehehe :D

     
  9. ~mieyra~ Says:
  10. salam.
    best la marz dpt pluang knl org asli.
    br btol name bakti siswa ni.=)
    dn dpt pngalaman gk bdkwah dlm klgn diorg.

     
  11. wsalam....
    alhamdulillah...:-)
    rezeki Allah pada saya.

     
  12. najihah Says:
  13. alhamdulillah...
    mmg kta kna sentiasa bersyukur...
    bkn suma owg yg diberi peluang utk involve ng program2 mcm ni kn...

    smga kta akn diberi lagi peluang n rezeki bgi mneruskan kerja2 mcm ni...amin...

     
  14. amirah Says:
  15. Assalamualaikum...

    Minta perkongsian yea,utk bahasa org asli. Insya-Allah,28/11-30,sy masuk kg orang asli dkt Perak.Kiranya utk preparation lh nh.

     
  16. Anonymous Says:
  17. boleh saya tahu sumber bilangan orang asli mengikut suku tersebut sebab saya ingin menjalankan kajian tesis berkenaan orang asli...terima kasih

     
  18. Anonymous Says:
  19. Let me teach u sebanyak sedikit perkataan orng asli semai(perak) ..
    Bubed-tido
    Ameq-mak
    Apak-ayah
    Chakchak-makan
    Mamuh-mandi
    Ngut-minum
    Beked-panas
    Segat-malas
    Rajiit-rajin
    Sengoh-takut
    Beranik-berani

    Okay thats all .. selamat belajar !

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor