"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Sebelum melangkah ke usia 20 tahun

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Monday, 11 April 2011

Bismillahirahmanirahim...
Assalamualaikum wbt. =) Jika mengikut perkiraan hari ini, hanya tinggal 14 hari lagi sebelum saya melangkah ke usia 20 tahun. Umur saya akan bermula dengan angka "2" didepan, tidakkkk! angka yang "besar". Ini menandakan hampir 20 tahun saya hidup di muka bumi ini setelah saja lahir dari perut mak. Ya, Allah mudah-mudahan apa yang saya laksanakan sepanjang usia ini, diredhai, dirahmati olehMU. ameen.

Sebelum melangkah ke usia 20 tahun, banyak rancangan, prinsip yang saya pegang bertepatan dengan syariat Allah, i.Allah. Walaupun file2 di laptop saya tidak tersusun cantik dan kemas =p, tapi saya mengharapkan apa yang saya aturkan sepanjang kehidupan ini jelas pada Allah walaupun langsung tidak nampak pada mata manusia. Bila melangkah ke usia ini juga, saya tahu lebih banyak dugaan dan ujian yang akan diterima. Lebih banyak cabang perlu saya fikirnya untuk membuat pilihan. Lebih banyak hati yang perlu dijaga. Lebih banyak startegi perlu difikirkan, diolah, dibentuk satu per satu. Ya, "Mana mungkin rom dibina dalam satu hari." Mana mungkin yang bagus terus menjadi bagus sekelip mata.

Menjadi seorang da'ie yang cekal, memiliki bait muslim/dakwah adalah antara impian saya. Seharusnya saya tidak "berhenti" disini, tapi Allah tentu menguji apa yang saya perkatakan ni. Takut! Moga ujian Allah tak akan membolak balikan hati ini.=) i.Allah.

p/s: Ramai hairan kenapa saya menghindari fb walaupun saya sudah lama berada di alam maya ni, membina laman web, memoderate laman web sekolah adalah tugas saya sewaktu di sekolah. Kelakar bila ada yang bersungguh2 memujuk untuk saya membuka akaun fb. Okay, baiklah, melangkah usia 20 tahun, saya cuba membuat akaun itu. =) Sedang mengatur tujuan dan tentu sekali ingin kebaikannya.

17 perkongsian

  1. moga kuat bila dh ada fb nti .

    tnpa sedar ssunguhnya dugaan mmg byk bila ada fb ni .

    slh guna , sia2 smuanya .

    moga dgunakn sbaiknya , mncri redhaNya mlaluinya

     
  2. selamat melangkah ke alam 20-an.. itu bermakna semakin dekat dengan kematian..

    'panjang'nya umur dengan perbanyakkan amal..
    'pendek'nya umur dengan disia2kan masa begitu sahaja..

    semoga Allah melindungi kita dari kalangan orang2 yang rugi~=)

     
  3. baik nurillahee, btol tu...tapi diri sendiri kena pandai mengawal...ana boleh mengawal diri selama ini dari mengunakan fb bertahun2, tapi tak mustahil ana tak dapat jaga diri bila buat fb.:-|

    mierah, junior shams, t.kasih nasihat tu. banyak lagi perlu ditempohi...

     
  4. assalamualaikum

    selamat menyambut hari lahir yang ke "20" nnt.

    selamat bertambah usia...
    Semoga usia mendatang akan terisi dgn perkara yg lebih bermakna..insyaAllah..

     
  5. selamat meninggalkan alam belasan tahun dan selamat melangkah ke alam 20 an.

    (=

     
  6. ~PENCHENTA~ Says:
  7. erk. kita sebaya. tapi aku lambat lagi nak 20. lg 7 bulan. haha.

    btw, aku baru je delete akaun fb. kah3.

     
  8. fatinalhadad Says:
  9. 20? huhu.. :)

     
  10. Akh, selamat menghampiri kematian... =)

     
  11. tq sume, doakan moga lebih dewasa bdak ni.hee
    b2, kasar ucapan tu.huu..tapi bagus, menyedarkan~

     
  12. betullah...^_^
    kita kena ingat mati sokmo...ha, kalau kasar, lagi senang ingat kan
    (Akh, maaf, b2 xdk niat pun..=( )

    Akh nak buat FB?

     
  13. btol2...
    taktau lagi camne~
    masih menilik keperluan...:-)
    jgn isau, i.Allah takkan goyah.hee

     
  14. Anonymous Says:
  15. Alhamdulillah..(n_n)Ǫ
    Thumbs up~

     
  16. =)
    Mahu lebih berjasa dari bilangan umurku...

     
  17. Anonymous Says:
  18. heee ade org 2nk wt fb blik laa xD

     
  19. knpe?nak buat jgak ker??????

     
  20. Anonymous Says:
  21. hahaa..tatau2.. xP

     
  22. xpelah xtau pun.:)

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor