"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Jalinan Kasih 6.=)

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Monday, 21 March 2011

Bismillahirahmanirahim...

Sekadar perkongsian. Saya baru balik dari Perkampungan Orang Asli Lubuk Legong, Baling Kedah. Satu perkampungan yang terbaru kami jajah di utara semenanjung sana. Program dalam mencari redha Allah ni bermula pada 17hb sehingga 20hb. 4hari 3 malam dikelilingi kawasan hutan, anjing berkeliaran dan macam2 ketakutan melanda. Sampai nak tinggalkan sisters sekejap pun serba salah. Tapi alhamdulillah, tempat penginapan kami boleh dikatakan selesa berpagar dari tempat yang pernah saya pergi, di Perkampungan Orang Asli, Perangkap, Pahang, elektrik tiada, tandas yang sangat tak selesa, tidur pun memang betol2 macam mereka tidur, atas susunan buluh2. Sangat2 mencabar.

Tu cerita yang lepas, ni cerita kat Baling lagi best. Dengan muka2 baru, yang hanya tinggal 5 orang sahaja muka lama, saya, Syahmi, Ain, Najihah dan Nusaibah. Tapi walaupun muka2 baru dan dihimpit masalah kewangan (sponser belum dapat), program JK6 ni alhamdulillah berjaya dilaksanakan mengikut hitam putih yang dirancang. Baru saya ingat, muka lama 5 orang ni jugaklah yang selalu follow up RTK. haha. astagfirullahalazim... Tak mahu cerita panjang2, biarlah sebahagian gambar ni yang bercerita. Sebagai perkongsian, mungkin ada nilai yang boleh diambil atau dijadikan pengajaran. i.Allah...

Special thank kepada Kaksu (PERKIM ibu Pejabat), Abah, Ustaz Nasiruddin (JAKIM),, Ustazah Ruzana(JAKIM) Pihak PERKIM Kedah, Pihak Sekolah Menengah Kebangsaan Siong, Baling, Orang2 Kampung, peserta2 -aidil, aina, aina nasuha, ain, anwar, athirah, atiqah, fiqqah, aishah, ishmah, ismat, muiz, naim, najib, najihah, ali, nusaibah, ruzanna, shahir, SI, nuraishah,suhaiza, syafiq, syahmi, syamil, zaleha dan mereka2 yang tak tersebut nama.

Korang buat kerja terbaik! Tengoklah pic, semua ceria walaupun saya tahu penat. Nak2 nak melayan anak2 orang asli. Ni sume sbb kita amal guna 3 S kan. Senyum, Salam, Sapa. =)

Hari pertama:
-Briefing tempat penginapan
-Gotong royong bersihkan tempat penginapan
-Ziarah pengenalan 1
-Rai makan malam dengan penduduk kampung
-Meeting
-Al-Mulk

Hari kedua:
-Bersama 200 lebih penduduk kampung melalui sarapan pagi
-ziarah pengenalan 2 dan edar artikle
-Gotong royong
-bersama penduduk kampung melalui makan tengahari
-sukaneka
-makan malam seluruh penduduk kampung
-tayangan video kepada seluruh penduduk kampung
-meeting
-almulk
-qiam

hari ketiga:
-Sarapan dengan 200 lebih orang kampung
-Ziarah bersama sumbangan barang2 dapur kepada orang kampung
-Sukan bola sepak dan tarik tali
-Ziarah adik2 di SMK Siong dan briefng mgai IPT
-Majlis Penutup dan penyampaian hadiah sukaneka
-Rehat di Kolam air panas
-almulk
-qiam

hari keempat:
-Kemas seluruh tempat penginapan dan barang2
-Pulang

bincang2
briefing perjalanan yang mengambil masa 7 jam
sis angkut barang mereka
di R&R
dah sampai


ismat kena naik lori dari cfs. bagus dik!
barang2 masak
angkut semua beg
adik2 yg semangat tunggu kami sampai
sampai je terus adkan taklimat penginapan dan ziarah pengenalan
camnilah meeting biro makanan everyday
curi hati dan perhatian budak2
camne ambik wuduk

jamu makan malam 1st day


initial 4gotong royong
taklimat penuh dari biro sukan
taklimat dari biro sukan
taklimat dari pc bersama kami ustaz dan ustazah dari JAKIM
20 sen
terpaksa lama2 jadi biasa 1st lauk dimask dari KL terus ke Kedah
apakah mereka buat?
1st year sis tunjuk bakat (pelapis ni)
anak ustaz(berkopiah, anak tok penghulu (baju t-shirt biru)
sayur sedang dimasak
kami diperlukan untuk kacau bihun yg banyak ni
org lelaki ramai yg masak2 skrg
adik2 makan
makan tengahari
kumpulan syahmi dalam ziarah pengenalan 1
berehat di sebuah rumah org melayu, jauh dari kg o.asli
haa, sapa nak ikot kumpulan saya?
ni kumpulan naim
terima kasih...
tolong ajar saya..
camne la nak guna bende ni :-o
ni group yang selalu mengimarahkan surau
bagus,belajar alif ba ta..
ziarah pengenalan 1
urusetia pun main sukaneka
tiuplah dik oi
hati2 kak
kuat budak2 ni kalu nak tahu
time ni salah satu event yg memenatkan
2 budak
penonton
kaum hawa bersukaneka
pakcik2 n abg2, ad yang kena?
sumpitan bermula ",
abang2 bersama sumpit mereka
mereka sporting
kaum ibu pun turun join
sukaneka

gotong royong
PC pun turun padang
aidil dan kawan2 dia
Jalan2 ziarah masyarakat
bagus, boleh buat sorg2
Sumbangan barang2 dapur
Dari kiri kaksu(PERKIM ibu pejabat), Pakcik dari PERKIM Kedah, Abah (PERKIM ibu pejabat), Sahabat Kuis
ni sign ke....
Ni sign surau je
kenali Tok Penghulu
ni group 2
ni group 1 dalam sumbangan barang2 dapur
makcik dan pakcik
1 2 3 4 barang2 dapur
saya disini
tapi mereka mandi tanpa diri ini..hu2
wahai adik2, sampai hati tak ajak abg ke sana!
sungai yang cantik, rugi tak ke sini. (knpe tak ajak!)
adik2 yg menolong, jauh jalan2 dari kampung mereka, bgi hadiah skit
semangat budak2 ni
akhirnya (tak tahu gambar ni time menang atau kalah)haha
awok kita dibantu adik2 org asli haa
tarik tali
bersama pasukan tarik tali dan bola sepak
pemenang2 bola sepak
pemain bola sepak
bersama adik2 SMK Siong
tanya dik jgn tak tanya
cerita, tapi jgan lama2
cikgu pun turun sama
Soal jawab dengan adik2 SMK Siong
ucapan ustazah dari JAKIM
main2
Ucapan PM
MC
Bacaan Al-Quran
tahniah!
saya cakap apa pun dah lupa..huu
adik2 di sana =)
org kampung sana
orang kampung
gelagak kaum ibu, ayah dan anak2 pada malam penutup
urusetia yang sangat setia dan mendgar arahan
penyampaian hadiah
Bersama sebahagian orang kampung dan adik2lambaian hari terakhir
selamat tinggal
Kaksu wakil Ibu pejabat (kiri sekali)
kaksu wakil Ibu Pejabat soal silidik Org Kampung
~PULANG~

15 perkongsian

  1. astagfirullah~**nak buang perasaan jelez** hehe..tahniah utk program yang telah berjaya..PERKIM memang mantopp=) keep up good work^^

     
  2. Allah segalanya. ni sekadar perkongsian.xde keje lain dah nak buat. duk cuti ni. tunggu tiba untuk bekerja je ni..:-)

     
  3. SUBHANALLAH, saye gembire utk brother marzuqi kerana dpt rezki dr ALLAH utk mendapat pengalaman yang WOW mcm ni , saye suka sgt2 program yg dpt mngembirakan hati org len, slpas baksis, saye harap, saye dpt sertai lg. ade program , ajak ea ^.^ .

     
  4. sebelum kita mengembirakan hati orang, kita kena kenali dan dapat gembirakan hati kita dulu.itu perlu supaya nnti cara kita gembirakan hati orang tu nampak jujur..hee
    xde pe sngat, sekadar perkongsian je ni..=)

     
  5. Rue Says:
  6. Alhamdulillah. Memang pengalaman yang terbaikk..
    Tp trselit kisah sedih apabila PC ditinggalkan oleh adik2 yg pegi mandi sungai.
    Sampai kak Su ckp kat kami..
    "tgk tu, marzuqi dah marah.."

    Semoga dpt lg pngalaman mcm ni. InsyaAllah :)

     
  7. Anonymous Says:
  8. Bestnyer~ \(^o^)/

     
  9. to rue:
    yekk bukan marah sbb tak ajak, tapi marah sebb tak inform..yekk ingat ke manalah adik2 yekk pegi. yekk takot jadi apa2 je. kan yekk dah cakap, apa2 je, nak pegi mana2, hatta nak pergi ziarah rumah tok batin mahupun sekitar kampung bagitahu yekk sepatah..ni yekk call kaksu barulah yekk tahu adik2 pergi sungai, mandi. bahaya tu, kalau jadi apa2, yekk sebagai penyelaras kene soal. kalau teruk lagi, polis yang tanya yekk, yekk nak kata "saya tak tahu", polis tu mesti balas, "kamu kan penyelaras, u must knoe evrythin"..haa...takpe, yekk tak marah pun, cuma jadikan pengajaran len kali..biasalah, yekk pun SELALU buat dulu2, xbgatau ketua nak kemana2.huhuhu..ilek sudah.

    to anonymous:
    mmg pun.:-)

     
  10. hmm, btul btul btul :DD bila kite gembira, org len pun turut gmbira insyaALLAH. jujur itu cantikk :))

     
  11. Rue Says:
  12. Betul3.. Tapi... yekk dan sisters yg lain x buat ok.. kami sentiasa menurut perintah bokk dan yg lain2 :)

    p/s: ingat budak yg nama pakdil tu? dia krim salam.

     
  13. Adik Hawa Says:
  14. 'Sampai nak tinggalkan sisters sekejap pun serba salah.'

    Blh p'caya k???
    Mlm ahad 2b slumber je tinggalkn sis ...

     
  15. to rue:
    bagus2..
    tp camne tahu yekk gtau kaksu camtu??
    hurmmm...ingat nama je, xingat rupa.haha..muka mereka sama je..tp takpelah, wsalam...:-)

    to adik hawa:
    mane slumber, rasa srba salah jgk tu.
    tp akak2 ada meneman. yekk slalu update sis yg ditgglkn ye...jmpe ustaz, ustaz ckp takpe.:-)

     
  16. Rue Says:
  17. sebab kaksu balik, kaksu trus jumpa kitorang kat atas..
    kaksu bgtau kami marzuqi dah marah.
    tp yekk rilex je ckp kat kak su.
    "biasalah tu, dia mmg slalu mrh..."

    :p

     
  18. haha...
    kaksu kenal yekk lebih dari korg.
    she know cara kerja lelaki ni.huu...

     
  19. abg, asif jiddan ea x ajak n x bgtaw sal sungai tu...

     
  20. takpe, sebagai peringatan..lead ur persatuan dgn bagus. tegas,tegas,tegas tapi jgn lupa 3S..=)

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor