"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Petua Hilangkan Gastrik

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Sunday, 3 October 2010

Sakit ialah satu 'pesanan' daripada Allah untuk manusia agar lebih mengigatinya, mengigati tujuan hidup yang sebenar. Kadang-kadang kita alpa dengan arus dunia yang menghayutkan diri, fikiran dan segalanya. Penyakit gastrik pula ialah sakit di bahagian perut yang mengundang ketidakselesaan yang maksima. Ini ada sekelumit petua untuk dikongsi bersama apabila anda mengalami masalah gastrik. Cubalah untuk istiqomah dan menjaga diri sendiri (kalau takde isteri lagi atau berjauhan dengan famili).

Bila perut anda 'jatuh hati' pada gastrik, anda akan rasa:
  1. Sakit perut
  2. Sakit ulu hati
  3. Sesak nafas
  4. Sakit kepala
  5. Cirit Birit
  6. Pening
  7. Migrain (kes teruk)

Punca gastrik datang kembali:

1. Lambat makan dan tak ikut jadual makan secara bagus.
2. Stress/ pressure
3. Makan tanpa pantang! Antara makanan yang tak boleh diambik jika anda rasa sakit gastrik ialah:
  • Susu pekat biasa, susu tepung takpe, insyaAllah(rujuk list susu dibawah)
  • Makanan berminyak, berempah, bersantan, bersoda
  • AAis berlebihan
  • Jeruk, masam2 manis
  • Air berkabont etc
  • Kopi / Nescafe / Teh / Roti /Makan masam / Makan pedas ,tak boleh dimakan .
Jadi, selain diri ni, orang lain yang mengidap gastrik tu, rasa nak hilang terus dari sakit ni, jagalah bende ni semua.

Petua untuk jaga perut lagi:
  • Minum susu tairu atau susu rasanya masam atau cari Yogult, Dutch Lady, Nespray ,Fern leaf. Bukan susu pekat manis.
  • Jikalau siapa yang jenis suka minum kopi,Minumlah kopi Radix ,memang untuk gastrik juga.
  • Untuk pengetahuan anda, Doktor beritahu sesiapa yang makan ubat dari klinic. Atau ubat gastrik, memang dia akan kena cirit -birit. Doktor cakap tak perlu risau.
  • Bagi yang teruk sangat kena makan yang berlembut seperti bubur. Sebab bila makan yang berkeras doktor beritahu asidnya semakin banyak. Makan tidak boleh banyak sangat tetapi kena berulang makan.
  • Makan ubat SEBELUM makan, bukan SELEPAS makan.
Ubat-ubatan:
  • elken- Lactose-s.
  • Ubat Vintac
  • Ubat gaviscon
  • MMT pil
  • Zantac(ranitadine)
  • Ubatan Cina- WEI TONG NING’
  • Gamatemas
  • Bioseed
  • Pati gamat
  • Spirulina
  • lanzoprazole(abbot)
  • Esomeprazole(nexium)
  • Magnisium
  • Malox Plus
  • Simcone
  • Suplemen surbex-zinc
  • Axcel
Petua Tradisional:
  • Ambil seheai pucuk betik yang tua, sedikit ibu kunyit da ibu garam sebesar jari kelengkeng. Tunbukkan ketiga-tiga bahan tadi sehingga lumat dan gaulkan dengan setengah cawan air. Tapis air tersebut dan minum. Amalkan seminggu sekali selama tiga minggu.
  • Makan daun Selasih.
  • Makan Madu dan Kurma setiap pagi setiap hari
p/s: Yang penting yakin pada ALLAH, dan DOA supaya sakit tu akan hilang selamanya. InsyaAllah, boleh! Kun fayakun! Info dari research dan junior yang bagi.^^, SELAMAT BERAMAL dan INGAT MENGIGATI.

30 perkongsian

  1. wah...ringkas dan padat....!

     
  2. marzuqi Says:
  3. selumat2nya..
    akh baru lpas makan nasi minyak, memang berminyak..hehee..
    (tak jaga pantang nih)..
    ad jiran bagi, baunya sangat menyelerakan..takleh tahan..makan jgak sepinggan walaupun tgh malam buta ni,hehe..harap2 takde ape2..

     
  4. ha..makan la 2 pinggan...ambik sepinggan wat mende....

     
  5. marzuqi Says:
  6. hehehe...
    esokla plak..

     
  7. HanifahAmin Says:
  8. mohon share ye..TQ:)

     
  9. izyadbeauty Says:
  10. Setuju dgn tulisan pengarang. Especially bab susu tu mesti ambil susu penuh cream je bagi mereka yg mengidap gastrik. Mengikut pengalaman saya kopi radix memang bagus diamal samaada pada yg bergastrik atau pun tidak sebabnya kandungan cafien dan gula yg sngt rendah.

     
  11. saya amalkan makan madu kalau kene gastrik..selawat kat madu dan telan...alhamdulillah.so far berhasil :)

     
  12. Anonymous Says:
  13. Hello, i read your blog occasionally and i own a similar one and i
    was just curious if you get a lot of spam remarks? If so how do you stop it, any plugin or anything
    you can recommend? I get so much lately it's driving me crazy so any assistance is very much appreciated.

    Feel free to surf to my site :: view

     
  14. Anonymous Says:
  15. I just could not depart your web site prior to suggesting
    that I really loved the usual info a person provide to your guests?

    Is gonna be again regularly to inspect new posts

    Review my web-site; view more

     
  16. Anonymous Says:
  17. After going over a handful of the articles on your web site,
    I honestly appreciate your way of blogging. I saved it to my bookmark website list and will be checking back
    soon. Please visit my web site too and tell me what you think.


    Feel free to surf to my homepage :: next page

     
  18. Anonymous Says:
  19. Great blog here! Also your web site loads up fast! What web
    host are you using? Can I get your affiliate link to your host?

    I wish my web site loaded up as fast as yours lol

    My web-site view

     
  20. Anonymous Says:
  21. Excellent post. Keep posting such kind of information
    on your site. Im really impressed by your site.

    Hey there, You have performed a great job. I will definitely digg
    it and personally suggest to my friends. I'm confident they will be benefited from this website.

    Check out my web blog screen next

     
  22. Anonymous Says:
  23. Thanks for your personal marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you could be a great author.

    I will ensure that I bookmark your blog and will eventually come back later on.
    I want to encourage you to definitely continue your great work, have
    a nice holiday weekend!

    My web-site; picken

     
  24. Anonymous Says:
  25. I was able to find good info from your content.

    Feel free to visit my homepage :: ramakrishnan

     
  26. Anonymous Says:
  27. I wanted to thank you for this wonderful read!
    ! I absolutely loved every bit of it. I have got you book marked to
    check out new stuff you post…

    Feel free to visit my blog post; indeed

     
  28. Anonymous Says:
  29. I really like what you guys are usually up too.
    This kind of clever work and exposure! Keep up the superb works guys I've added you guys to blogroll.

    Here is my weblog; michaud

     
  30. Anonymous Says:
  31. Hi there, I enjoy reading through your post.

    I wanted to write a little comment to support
    you.

    my website - marajuana

     
  32. Anonymous Says:
  33. Hey there! I'm at work browsing your blog from my new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the fantastic work!

    my web page - regained

     
  34. Anonymous Says:
  35. I am sure this piece of writing has touched all the internet users, its
    really really fastidious paragraph on building
    up new weblog.

    Feel free to visit my webpage :: logway

     
  36. Anonymous Says:
  37. You actually make it appear so easy with your presentation
    however I in finding this matter to be actually something which I feel I'd never understand. It seems too complicated and extremely vast for me. I'm having a look forward for your next put up,
    I'll try to get the hold of it!

    Here is my blog - lolnu

     
  38. Anonymous Says:
  39. I am regular visitor, how are you everybody? This article posted at this website is in
    fact good.

    my webpage ... lorin

     
  40. Anonymous Says:
  41. Hello there! This article could not be written any better!

    Reading through this post reminds me of my previous roommate!
    He always kept preaching about this. I am going to send
    this post to him. Pretty sure he's going to have a good read. Many thanks for sharing!

    Also visit my webpage lorsat

     
  42. Anonymous Says:
  43. I've been exploring for a little for any high quality articles or blog posts on this kind of house . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this site. Studying this info So i'm
    satisfied to exhibit that I've an incredibly excellent uncanny feeling I found out exactly what I needed. I such a lot indubitably will make certain to do not omit this website and give it a glance regularly.

    Have a look at my website ... appwizard

     
  44. tq... memang padat dan terbaik.. mohon share dgn kekawan...

     
  45. fateh cons Says:
  46. saya tengah kena gastrik ni!!!!! :'(

     
  47. Anonymous Says:
  48. Dr pukul 5.30 smpai 8mlm xok lg gastrik ne . Lg trok ada la:(

     
  49. Fran Mieza Says:
  50. kena serang sakit gastric :'( lemah bdn. arghhh

     
  51. iza Says:
  52. Salam... thank for info... memang padat n senang nak ingat...
    Saya nak tanya susu boleh ye utk gastrik... pasal ade stgh org cakap susu tak boleh minum angin... betol ke... saya nak cube nie...

     
  53. Anonymous Says:
  54. Sy sdg mrwat dri sy ni. Tiap pagi mkn madu cmpur myk zaitun. Bc slwat syifa. Dan sy rs nk bg tmbh tnga nk cb spirulina c3 tu. Ad y pnh cb

     
  55. Anonymous Says:
  56. gastrik ada myebabkn rasa panik, cemas, risau yg tiba2 x?

     
Loading...

Pemilik Sementara

My Photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor