"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Sesuatu perkara ada rahsia & hikmahya.

Ditulis oleh ...:: MeNiTi HaRi ::... Monday 16 March 2009

Kitab Al-Mukafa'ah wa Husnul 'Uqba
Sedikit daripada kitab diatas:
Ditulis oleh sorg sasterawan Mesir, Ahmad Bin Yusuf, menyebutkan
"Manusia sebenarnya telah mengetahui bahawa pergantian keadaan dgn sesuatu yg sebaliknya adalah sesuatu hal yg pasti sebagaimana lenyapnya malam menandakan munculnya siang. Namun kelemahan tabiat manusia selalu saja mengiringi jiwa pada saat terjadinya bencana. Jika tidak diubah maka akan bertambahlah penyakitnya dan akan semakin besar cubaannya. Masalahnya adalah bahawa jiwa harus diberi kekuatan baru pada saat berada dalam kesulitan. Kerana apabila tidak disuntik dgn kekuatan baru, jiwa akan dipenuhi keputusasaan, yg seterusnya akan menghancurkan dirinya sendiri.

Perkara yg patut direnungkan dlm bab ini (bab ttg org yg mendapat cubaab lalu bersabar, dan buah dari kesabarannya itu adlah balasan yg terbaik) adlah merupakan hal yg dapat menguatkan jiwa dan mendorongnya untuk terus bersabar dan menjaga kebaikan akhlaqterhdap Tuhan berupa berbaik sangka terhadapNya bahawa akhir dari segala ujiannya adalah kebaikan"

Penutup pada akhir bab buku tersebut ditulis: " Kesulitan yg datang sebelum kemudahan itu laksana rasa lapar yg datang sebelum adanya makanan. Sehingga letak kesulitan itu akan tepat beriringan dgn datangnya kemudahan setelah itu, dan makanan akan terasa lazat dimakan ketika bersama rasa lapar. "

p/s: sebenarnya x berapa jelas apa yg tersirat dlm tulisan ni, sapa yg pandai tafsir pandai2 la pahamkn sendiri..

0 perkongsian

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor