"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Salamualaikum, hormat la skit!

Ditulis oleh ...:: MeNiTi HaRi ::... Monday 27 July 2009

Bismillahirahmanirahim...
hormat la skit!..walau skit pun jadi la kan..itu lah tajuk post kali ni, nak highlight kan ttg menghormati antara satu sama lain. manusia hari ini, paling dekat la, orang melayu kita sudah terkikis rasa hormat yg perlu dilaksanakan olehnya pada semua orang. tak kira orang tu mak ayah diaorg, abg,kakak, adik diaorang atau sedara mara mahupun orang lain. sudah hilang cara dan adat itu. hormat pada yg menghormati kita itu pun sudah mencukupi kalau tak nak hormat kat org lain, yela diri dah mungkin dah bagus sangat kan.

Aku disini bukan tulis sebarangan, silaplah kalau aku tak menghormati org, tapi aku tulis ttg hormat menghormati, aku hormat org yg hormat aku, org tua malah semua yg boleh dihormati, bukan perompak, perogol, penyangak perlu dihormati ugak kan. tngok2 la. dalam pemerhatian, lihat saje jemaat di masjid, highlight pada hari jumaat, ramai skit org kan, ade jemaat yg dtg lambat dilihat pegi tibai je jalan celah2 org dahlah langgar gitu je lutut, bahu jemaat yg datang awal, nak duduk plak depan2, dtg lewat nak duduk depan, senget btol. aku tak salahkan nak duduk depan, itu pebih afdal dan dapat pahala lebih, tapi yg aku heran mane hilangnye adat, rasa hormat, aku mmg pandang sinis kat mereka ni yg kurang ajar!, dah xde tunduk skit dan ucap "lalu skit"?bukannye susah pun.itu kat mesjid, kalau kat persekitaran, remaja skrg yg luar biase tu mmg xyah cakap, dorg dh ibaratkan org tua2 kawan dia. bergurau x tentu hala. nak cakap x belaja, skolah tinggi2 mak ayah hantar.amal tu je tak dibuat.itulah masalah melayu.

aku bukan nak kate ape, cuma begitulah,smlm sblom tido terasa nak tulis hal ni, teringat pasal jumaat kemudian teringat sakit hati pada budak2 yg jalan tak hormat org, itu lam mesjid, kalau kat luar.ntah le..
sekian saje..salam ukhuwah, hormati kita, nasihat satu sama lain..ade yg salah perbetulkan, jgn diam2..aku sorg yg kerdil..


0 perkongsian

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor