"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Perjalanan dalam usaha mencari dan memberi.

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Wednesday, 24 March 2010

Perjalanan kita masih jauh. Tadi didalam usrah karisma, kami ahli usrah ditegur cara pendekatan dgn masyarat melalui media maya ni. Banyak benda yang boleh kita gunakan sebenarnya, antaranya skrg ialah internet. Aku tak terlepas ditegur cara aku mengunakan blog ni dalam bidang dakwah. Memang sangat terkena,rasanya mcam naqib aku dah tngok aku punye blog je. Aku mengaku memang blog aku ni kurang pengisian tzkirah. Disini bnyk perkongsian aktiviti tapi diselitkan muhasabah diri je. Setakat ni, itu yang mampu aku lakukan dgn kadar masa sebegini. Cita-cita mahu mengulas isu semasa contohnya isu pembuangan bayi yang sangat berleluasa sekarang. Mengenai isu politik yang tak pernah habis pun kdg2 terasa nak tulis, tapi bila buka internet, aku cuma banyak menerima je, menerima ilmu, berita daripada artikle, bila nak memberi ni? i.Allah akan dtg. Melihat isu israel yang mempertahankan halaman Al-Aqs bagi melancarkan startegi ziinonisnya.

"Jika anda berhasrat untuk berjaya, jangan hanya memandang ke tangga tetapi belajarlah untuk menaiki tangga tersebut.
"



Aku dibagi banyak persoalan dan cara penyelesaian dlm usrah td. Jawab, tapi tergagap2, itu bermakna masih kurang membaca! Tapi ulas saja buatpe kan. Muhasabah diri itu penting!!hurm, perihal tingkah laku manusia skrg cam dah mcam bukan lagi manusia.Menindas dan ditindas. Bila masuk usrah, diri ini banyak ditegur, alhamdulillah...tegurlah aku, aku redha kerna aku mmg layak utk ditegur.

"
Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya.- Albert Camus"

8 perkongsian

  1. kadang2, Akh....muhasabah diri itu pun memberi gak....

    sedap masuk usrah...x rasa keseorangan....terasa nikmat ukhuwah tu

     
  2. marzuqi Says:
  3. memberi pada?diri sndri? hurm, btol tu..mmbuka minda kita.

     
  4. husna Says:
  5. berdakwah tu caranya pelbagai, blogger salah satu methodnya...teruskan ber blogging...
    "kita bukan nak menambah atau menukarkan ISLAM itu, tapi kita nk menyesuaikannya mengikut peredaran zaman: islam itu syumul..."

     
  6. marzuqi Says:
  7. syakirin ala nasihati..

     
  8. "Jika anda berhasrat untuk berjaya, jangan hanya memandang ke tangga tetapi belajarlah untuk menaiki tangga tersebut."

    b2 sambung...
    "Jika anda jatuh, jangan sesekali berputus asa, bangunlah dan teruskan pendakian anda hingga anak tangga yang terakhir."


    "Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya.- Albert Camus"

    "Pengalaman membina kematangan" - Rabiatul Faazra"

    (haha)
    syukran Akh atas kata2 motivasi tu, sgt berguna

     
  9. marzuqi Says:
  10. rabiatul faazra.cantik nickname.jd penulis nnti wak nickname b2faazra ok gak.haha

     
  11. Rabiatul Faazra tu b2 dpt ilham masa nk wat fb....tinggal kenangan dh la..(oh, ltk dkt blog molek gak ni)

    b2faazra? haha,xleh2..kekgi identiti bocor, org kenal kalau huruf 'b' dgn no 2 cantum...kene jadi mcm hlovate tu, penulis novel (tapi x penah baca pun novel ye)...identiti dirahsiakan

    bile masa pula b2 kabo nk jadi penulis..apela Akh ni..
    tapi minat timbul gak sikit2,haha
    boleh gak...

     
  12. marzuqi Says:
  13. mane tau kot2 leh jadi penulis suatu hari kelak..kan2. banyakkan membaca.takde duit beli buku, tnet ad..nnti leh tulis plak...
    =)

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor