"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Cerita Dari Taman Pinggiran

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Wednesday 6 October 2010

"Kenapa tak balik Kampung lagi?"
"Mak mu tak kasi balik kampung ker?" (ni soalan president k.perkim)
"Mu kerja kat sana?'
"Awak jadi babysitter ker kat sana?"
"Awak tak balik2 lagi dari cuti hari tu?"


Tu la soalan yang dituju kat aku bila duk chat, tanya khabar dengan kawan2. Caring jgak kawan2 kat aku nih. (perasan) Takpe ye kekawan, malam ni aku balik. Yang mana ada nak jumpa kat Trg tu, nanti kita aturkan. Sabtu dan Ahad, ada Sua Rasa @ tv9 kan, kita pergi buat meriah kat sana. Kita buat amal makruf nahi mungkar, jangan amal mungkar skali dh la.* Sabtu mungkin ada perbincangan untuk program Kelab PERKIM kat Library. Urm, kehadiran YB ni (kata Aiman), tak taulah diluluskan kementerian atau tak.(hehe) Kita tengok macam mana. Kemudian ada seorang sahabat dan famili dia nak ke Trg, so aku kene g survay Chalet atau Hotel kat Trg nanti. Ni kerja yang pertama. Kemudian insyaAllah 15,16hb satu rombongan bas untuk menyatukan dua pasangan merpelai akan ke Muar, Johor. Aku mestilah terlibat.

Cerita kat Subang Jaya pula, takde yang meriah sangat. Aku duduk sini just praktikal jaga baby, anak-anak, (upgrade aku punya sabar tahap extream) on9 dan baca buku soal cinta "anta enti". (ad ke patot) Ditinggalkan skjap dengan baby yang berusia hampir 9 bulan dan anak-anak yang optimum keaktifannya memang seronok.

Duk sini gak aku drive aje. Drive kereta abang ipar aku yang baru dibelinya tempoh hari, huh. Drive untuk ke mini market, ke sana ke sini, pusing2. MPV akak masih dalam pemerhatian. Haritu kat kampung, aku ada gak drive kereta abang ke 2 aku skejap, toyota, wahh, memang best naik kereta tu, ringan dan smooth je walaupun hakikat kereta tu besar. Kereta ayah? huh..(xleh tulis kat sini, ada pengintip, x saje2 balik xleh buat ape2). Kereta abah (ayah angkat aku), aku pernah drive merata dah kat KL ni (metafora je). Ni gara2 kakAisyah yang ajar aku mendapatkan kunci kereta kancil dan kereta myvi oren dia tu. CUMANYA
kebanyakan kereta tu semua ialah AUTO, kereta abah je ada satu tu tak auto, so tak berapa pandai drive kereta tak auto, mulalah jadi mcam drive kereta kancil abah pergi ASDAF (Asrama Darul Falah-rumah anak2 yatim) aritu. Semua penumpang belakang cuak, dahlah naik bukit. Tapi experience tu memang best. (tp apa kata penumpang?,huh)


Gambar hiasan


Rumah terbuka dah berkurangan, duk kat sini bukan banyak ke rumah terbuka pun, sekali dua je. Kuih raya kat rumah? Mesti ada lagi kan. Tunggu, aku balik untuk menghabiskanmu. (yang sedap2 jelah) Aku berazam untuk berpantang makan, so makan banyak dan berpantang. (ok kan) Harap bolehlah istiqomah. Tak nak gastrik lagi.


Pengajaran kat sini, ilmu penjagaan anak-anak bukan sahaja perlu dibaca setebal2 kitab, tapi perlu juga dipraktikalkan kalau ada peluang. Perlukan kesabaran dan perhatian. Nak drive, kene tahu undang-undang, kene berani. Nak sihat, kene pandai jaga diri, tak reti jaga diri macam mana nak jaga anak orang nanti. Ilmu tu semua mesti kene hadam. Ini semua untuk masa depan. btol x?


1 Responses to Cerita Dari Taman Pinggiran

  1. Betul Akh...kalau ade ilmu, tapi x amal...xjadi gak...sia2...
    pelajari ilmu utk beramal..baru kene...tambah skit...al-'ilmu bilaa 'amalin kassyajari bilaa thamarin...ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah...

    wah, Akh maju...dh ade anak...
    drive...ni lagi maju dri org hak ade lesen....b2 bila x tau nk drive ni...ish..

    p/s : soalan presiden tu kelihatan sedikit kejam...

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor