"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Betul sangkaan saya.

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Tuesday, 9 November 2010

Bismillahirahmanirahim...

Lama dah tak update blog. Maaf, masa terlalu berharga untuk kerja lain. Maaf, diri tak sekuat untuk meniti hari-hari yang sangat2 penuh cabaran. Maaf, saya tak mampu untuk membuat kerja sepanjang 24jam. Maaf, saya dah rasai kesakitan apabila ada yang tak memahami. Maaf, saya bukan orang yang ingin meminta simpati. Maaf, saya akan terus sabar semampu mungkin. Dan maaf, kalau saya tak dapat kawal kesabaran saya suatu hari nanti. Maaf, kalau ada apa-apa yang tak dijangka, saya lakukannya.

Betul sangkaan saya, sem ni sangat2 mencabar diri. Sangat2 buat saya banyak tak tidur malam. Sangat2 buat saya sakit badan. Dengan komitmen student leader, kelab mahupun keluarga. Sangat2 memberi saya satu "inspirasi" kepada betapa pentingnya 1 saat, 1 minit, 1 jam, 1 hari. Walaupun dah lalui sem, saya masih rasa "takut" untuk berhadapan dengan hari2 mendatang. Bimbang dengan kekangan masa. Bimbang tak dapat bawa diri. Bimbang tak dapat imbangi antara dua umumnya-Pelajaran dan Organisasi. Ya, Allah, bantulah saya untuk kuat-tempuhi hari yang mendatang. Hari demi hari, belajar semakin menarik. Banyak principle2 perlu difahami, banyak bende baru yang tak pernah2 belajar dulu dipelajari. Itulah adat belajar kan.

Sekarang di UIA Pj berlangsungnya Raudhah Festival (RAFEST). Organized by student leader kat sini, dan saya adalah salah seorang daripada mereka. Mudah-mudahan festival ni dapat sambutan dan berjalan seperti apa yang dirancang. ameen...

cantik tak?(design dulu2)
Design bangunan. take from buku.hee Intro utk latest GC punye assignment
datum principle, repetition principle, harmony principle, gradation principle etc

22 perkongsian

  1. Anonymous Says:
  2. terbang serindit menggapai kejora,
    hinggap sebentar di dalam taman,
    khilaf tindakan khilaf bicara,
    sepuluh jari hamba hulurkan..

    kuharapkan hadirku menjadi teman pemberi ingatan, bukan untuk melalaikanmu, kuharap adanya diriku sebagai penghembus semangat jihadmu, bukan penggoyah imanmu, namun andai kau rasa diriku ibarat embun, muncul kala dinihari, hilang kala terbitnya matahari, maka ingatlah, aku masih disini, sentiasa berdoa kau terpelihara sepanjang hari, walau rembulan jauh menyepi.. maaf andai diriku pernah melukakan hatimu. semoga persahabatan kita kekal hingga ke akhirnya. I-Allah. :)

     
  3. marzuqi Says:
  4. siapakah gerangannya?:-)

     
  5. tirah18 Says:
  6. pentingkan yang lebih penting kerana yang lebih penting itu lebih penting daripada segala yang penting~~
    Lihatlah keutamaanmu di mana,,
    akademik of course penting,,n ... juga penting,,we work as a team not work by self,,
    fikir-fikirkanlah~~

     
  7. Anonymous Says:
  8. berada dekat denganmu.

     
  9. marzuqi Says:
  10. tq to trah, this 4 1st time, mybe i m too shock dengan short-time project. Need cuma 2 hari utk siapkan. I'll change, prepared 4 next time.

    ala, ramai je yg dekat...

     
  11. set our priority, put the important thing first....utamakan yang lebih penting tetapi jangan tinggalkan yang kurang penting kerana yang kurang penting pasti ada kepentingannya juga....

    jika kita tolong agama Allah, Allah akan tolong kita....jangan bimbang ya Akhi kerana Allah sentiasa ada di sisi...saat terasa hati jatuh, tiuplah semangatnya kembali dengan Kalamullah....

    Insya-Allah..Akh pasti boleh hadapi sbb Allah xakan uji di luar kemampuan Akh...


    p/s: comel Akh, lukisan abstrak! ni b2 kira b2 boleh tempah satu dah ni....boleh x

     
  12. Anonymous Says:
  13. jgn mudah berputus asa dgn apa yg Allah uji atas diri kita. ini baru permulaan, sebagai percubaan dan persediaan diri kita utk menempuh hari hari yg lebih sukar. memang kita minta Allah beri kita kekuatan, but this is the way how the strength is instill in ourselves. be patience, and dont expect people to be the same as we are. and also, dont expect people to change. kita yg kena ikut rentak org sekeliling kita. bak kata pepatah, dalam kandang kambing mengembek, dlm kandang harimau, mengaum. campak mana je, kita mampu survive. maaf kan lah mereka yg menyakiti hatimu, mungkin mereka tidak perasan kekhilafan yg mereka lakukan. sebaik baiknya tegur kesalahan mereka, supaya kelak mereka x ulang lagi, dan awak pun x terasa hati lagi. saya pun pernah terasa hati, mungkin lebih byk terasa hati drp awak sebab sy ni perempuan, dan saya juga tahu marah itu ape. sabar lah, atau luahkan perasaan tu pd seseorg yg mungkin akan memahami. seelok eloknya jgn dipendam.. betul tak?

    marzuqi, awak antara insan yg dipilih utk menjd ketua, dan ada sebanya kenapa. sebab Allah tahu awak mampu. Allah tahu takat mana kemampuan awak, sebab tu awak diberi dgn pelbagai tanggungjawab. Bukankah di situ terselit suatu kebaikan? bahawa sesungguhnya awak sedang melatih diri awak utk menjd pemimpin yg berjaya, pemimpin utk memimpin keluarga awak kelak. supaya kalau awak buat kesalahan hari ini, awak belajar dan awak tidak mengulanginya lagi apabila awak menjd ketua kpd isteri dan anak anak awak nanti. terima dgn ikhlas, dan jadikan doa sebagai senjata dan penolong diri awak. semoga berjaya!

    p/s:dekat antara yg dekat dan berharap supaya dpt menjadi lebih dekat. :)

     
  14. marzuqi Says:
  15. SUBHANALLAH...
    Syukran b2, syukran ukhti (unknown)..
    akan diri ni berjuang dan terus tabah...doakan ye! may Allah blessing us..

    p/s: apakah nama yang dekat?

     
  16. Anonymous Says:
  17. I-Allah..

    p/s : biarlah rahsia :p

     
  18. marzuqi Says:
  19. mabruk alaik..

    la yukalifullah hunafsan ila us thaha...Allah tak akan memberi beban kat seseorg itu jika dia tidak mampu memikulnya..Allah tahu segalanya...
    Sekelumit pengalaman, mengajar erti hidup...
    Saya mahu lebih matang dan bijak penguruskan masa..;p

    Jangan biarkan ia dalam diam.

     
  20. b2 setuju dengan anonymous....(kak, saya pun pelajar UIA juga....^_^)(lama x nampak kak Aisyah)
    apabila hati ditimpa ujian penguat hati, semua jawapan ada dalam Kalamullah....

    (Yusuf,87) (Az-Zumar,53) Jangan putus asa dari rahmat Allah...kerana sifat putus asa itu hanya milik kaum yg kafir...lagi Allah kata (Al-Ankabut, 2-3) Apakah kita mengaku diri beriman tapi tidak diuji..ujian menguji kesabaran hati, Allah bagi ujian untuk kita fikir hikmah di sebaliknya, ujian diberi untuk naik pada pandangan Allah, ujian itu tanda Allah sayang..kita semua ada ujian masing-masing, kita diuji dengan ujian yang berbeza kerana tingkatan iman antara seseorang dgn yang lainnya x sama,ujian memupuk kesabaran dalam hati......Akh diuji dengan mereka yang tidak memahami, bila bekerja dalam satu organisasi, bila tiada kerjasama dan persefahaman, ya, sangat menyakitkan..ada rasa marah, ada rasa x puas hati, bisiklah dlm hati, “ujian lagi..Allah sayang…”..sabar dan senyum, masa nilah kita kena berfikir secara rasional dan matang, bincang apa yang x sehati dn sejiwa, di sini hikmahnya kita cuba belajar bagaimana nak bertoleransi dgn org lain...seronok dlm usaha jg hbngan dgn manusia krn Allah! ^_^

    Bila diuji dengan masa..masa yg ada dirasa seakan tidak cukup kerana penuh dengan tanggungjawab pelajaran ditambah organisasi/kebajikan..tapi kdg kala bila diri x disibukkan dgn kebaikan, kebatilan dtg menghampiri kekosongan hati. B2 dh rasa..b2 ada gak pernah rasa malas nak turun tangga dri bilik tingkat 3 gi majlis ilmu sbb kena naik tangga gi musolla tingkat 3 dkt blok lain pula tapi sbnrnya bila pergi tu, byk sgt b2 dpt, kalau x gi belum tentu b2 buat kerja faedah, mungkin duk ckp2 dulu, ckp yg sia2. Hikmahnya walaupun kita penat dengan bebanan kerja, letih sbb kepala byk mende nk fikir tapi masa2 kita penuh terisi dgn perkara kebaikan, Insya-Allah, dipandang Allah jika ikhlas dn niat betul, Ameen...biarlah penat tapi setiap saat,minit dan jam dijadikan bernilai pada pandangan-Nya...

    Walau apa pun yg kita hadapi, pegang satu je, kita akan kembali kpd-Nya. Hidup dekat dunia ni sementara je..kalau kita ingat mati, hati pasti akan redha dengan semua ujian yang Allah bagi, rasa mcm ujian tu kecil sgt sbb keinginan nak jannah lebih besar.. bangkit bagai seorang pahlawan yang gagah, srikandi agama yang hebat, mujahiddeen dan mujahidatuddeen yang tak nak kenal erti putus asa dalam perjuangan menegakkan kalimah ‘Ahad!’, walau kuat ombak ujian yang datang, walau sebesar mana diri diuji, dia yakin! Dia percaya! Allah sentiasa ada di sini, fasobrun jameel..sabar, kerana Allah bersama org2 yang sabar..bila ditimpa ujian, ingat kita akan kembali kpd-Nya, ujian tu dirasakan terlalu kecil berbanding bila fikir ganjaran yg dpt jika mampu hadapi ujian yg diberi...

    Bersama kesulitan pasti ada kemudahan...Allah lah sebaik-baik penolong..walau perit ujian yg dtg menduga ketabahan hati..tapi bila sentiasa ingat Allah sentiasa ada di sisi..ujian tu terasa amat manis…=) rasa bahagia....sbb bila diuji makin dekat kpd-Nya....makin mekar cinta kpd-Nya...makin penuh pengharapan kpd-Nya....sgt indah jika segala-galanya kerana Allah...........em!

    B2 tau senior b2 mcm mana….b2 percaya Akh boleh, Insya-Allah! Kita semua manusia biasa, adat kdg kala hati jatuh…cuma perlu dihembus dgn sedikit kekuatan untuk terus bangkit….

    Hidup orang beriman indah kerana musibah atau nikmat yang diterima semuanya baik untuk diri...pujuklah hati dengan ayat-ayat cintaNya.....selain AQ apa lagi yang boleh menjadi pengubat hati yang sepenuhnya beri kesembuhan?

    untuk Akh...untuk pengunjung Inspirasi Kalbu.. juga buat diri…..(Al-Imran, 139)

     
  21. marzuqi Says:
  22. 2 anonymous dan b2.
    ni main lawan komen ker junior2 akh ni?? takpe2, akh akan baca dari satu ayat ke akhir ayat..insyaAllah, teruskan! terlalu banyak dirumuskan, akh try bagi sikit, tapi dibalas terlalu banyak..ALHAMDULILLAH...:-)

     
  23. Ya Allah....Akh...b2 xdk niat pun nak main balas komen....
    b2 tgk anonymous komen tu pun byk sgt b2 dpt, daripada komen tu, b2 dapat bende lain....b2 pun kongsi...tu je Akh...
    kdg2 tulisan tidak mampu menterjemah perasaan yg sebenar secara menyeluruh....^_^ kelemahan penulisan juga diri....

    anonymous tu junior Akh gak ke...b2 ingatkan 'kakak'...ana muta-asif anonymous...^_^
    lama x nampak kak Aisyah....rindu pula dia...

     
  24. Anonymous Says:
  25. saya bukan junior awak la marzuqi. adesss. saya bukan sape2 pun. sekadar memberi pandangan dan pendapat. yang mana baik kita kongsi bersama. kan kan kan :)

     
  26. marzuqi Says:
  27. to b2:
    urm, baik2..
    ntah la, akh pun tak tahu..suh la dia taaruf...:-))

    to anonymous:
    oh yeke...jadi senior? atau sama umor? sharing is caring. caring is loving. loving is ukhuwah...:-))

     
  28. Anonymous Says:
  29. se-ba-ya :) kita ka-wan. baru je ke-nal :D

     
  30. Marzuqi Says:
  31. oh...baik...:-)

     
  32. Anonymous Says:
  33. Generally speaking, there are several main techniques made use of by data mining software: clustering, distinction, regression and
    association approaches. Some mining firms lost 30 per cent of their share values in the early August stock market
    meltdown. Thanks for reading this article about Oregon gem mining on Associatedcontent.

     
  34. Anonymous Says:
  35. With a 60 day maturity, turnips need to be in the ground by August
    15. Wood chips: This material contains bark, and wood of various sizes.

    Starting Your Very First Flower Garden Preventing Pests and Diseases in the
    Perennial Garden Gardening Tips from Fellow Gardeners.



    Here is my web site mulching

     
  36. Anonymous Says:
  37. I am curious to find out what blog platform you have been using?
    I'm experiencing some small security issues with my latest website and I'd
    like to find something more risk-free. Do you have any recommendations?


    Here is my website; fat loss factor

     
  38. Anonymous Says:
  39. In many cases, a person will reach a point where they desperately seek relief and solutions for their issues.
    This is where a program like Yeast Infection No More
    can help. Yeast Infection No More Book By Linda Allen is a 150 page downloadable e-book, jam-packed with the whole
    set of blueprint all-natural yeast infection treatment
    solutions, distinctive highly effective methods as
    well as the step by step holistic yeast infection process.
    Some conditions affect basically one organ or tissue type, others are more widespread.
    Her new Bluetooth Headset is obviously the latest model.


    Here is my web page :: Albrecht

     
  40. Anonymous Says:
  41. http://paleodietrecipesbook.net/
    http://howtoloseweightfastindays.com
    http://purelivinghcg.com/
    http://getlaid2night.us/male-enhancement
    http://getlaid2night.us/penis-pump

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor