"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Forum : Religious Tolerance

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Saturday 29 January 2011


Bismillahirahmanirahim...
Semalam berkesempatan menjadi VIP part time dalam forum anjuran kelab PERKIM. haha. Agak kelakar. Niatnya hanya nak memantau kelab saya ni. Tapi diajak pulak oleh si adik program Manager untuk sama2 makan dan berbual dengan speakers dan VIPs lain sepanjang event.
"malam ni abg dengan saya ye. Kita bersama dorg kat bilik vip sampai lah makan dan habis event." kata adik pm bakal presiden k.PERKIM.

"ana okay je kalau betol2 takde orang."

Okay, cerita tentang forum yang agak panas ni. Saya merasai kepanasan tu sebab forum ni terdedah pada orang luar selain diwajibkan kepada sesiapa yang mengambil subjek Religion In Malaysia (RIM) semester ni, dan ada ramai orang luar datang untuk menyaksikan sendiri speakers2 berbicara. Dan salah seorang daripada mereka ialah seorang penganut Buddist. Dia datang sebab nak belajar tentang Islam. Dan dia sekarang berkawan dengan perempuan Melayu Islam. Mungkin wanna getting marry. Dia seorang Chinese yang dari awal event sampai akhir saya bersama dia. Memang mulut laju! haha. Speaking okay ar. Banyak soalan ditanya secara individu. Kat semua speakers malam tu. Memandangkan dijemput masuk makan dan bersama vip. huh. MEMANG PANAS...

Rasa nak pukul pun ada," if u disagree with islam, YES, u're not ISLAM" Easy!" Kata bro Lim yang patahkan hujah2 dia semasa di meja makan vip. Saya disebelah. Ape buddist ni nak ntah. "Nak belajar atau nak bagi hujah untuk menentang?" soal hati saya yang duduk sebelah kanan buddist tu. dalam hati lagi doa, "ya Allah kurniakanlah hidayah kat orang ni." Sebabnya, ayat dia macam nak dia yang menang. Explaination dari bro Lim pun tak habis lagi dicakapkan dia dah nak sambung topik lain. Ustaz Fitri, Bro Nasir as moderator dah berangkat keluar. Tinggal bro lim, presiden kelab, lecturer dan saya (student council) je lagi meyaksikan debat meja makan vip. huh. eh.

Itu cerita dibelakang tabir vip. huh. Letih melayan kerenah orang luar ni tapi bukan vip ye. VIP, ustaz2 ni mudah je dilayan. Orang perkim jugak yang selalu saya jumpa di Menara PERKIM Kebangsaan. Diorang low profile je, thiqoh, tapi ilmu, subhanaAllah! segannya dengan mualaf ni. Mahu ilmu seperti ustaz2 ni ya Allah.

Overall program, alhamdulillah. Saya tak sempat masuk meeting dorg. Kecewa dengan protokol yang dilaksanakan. Saya tahu forum tu lain dari yang lain, tapi protokol kene mantap juga. Takpe, 1st year baru belajar jalankan tugas. Komitment penting! Apa apapun, FORUM yang hebat. tahniah kat anda semua.

7 perkongsian

  1. faqrul Says:
  2. mungkin kali ini...
    mengikut protokol tak dititik beratkan sebabnya desakan dari department IRKHS. adik2 terpaksa mengikut rentak pejalanan yang diaturkan department. dari segi bantuan dari ahli lama bukan kurang tapi disebabkan desakan dari department, adik terpaksa mengikut sahaja. tahniah kepada adik mampu menangani dan mampu survive diantara dua pihak...

     
  3. Ape ckp pasal masalah..tak suka saya..haha..ni bukan post mortem pun..dah2, i dont like port mortem kalau program dh elok..cuma nasihat skit jelah for next time program...
    Yang paling penting, banyak bende yg dpt belajar dgn speakers dan non muslim yg dtg program...:-)

     
  4. faqrul Says:
  5. hahaha.. dlam perkim, dah kuar istilah baru.. tak panggil post mortem.. muhasabah program(idea k.I)
    hahaha...

     
  6. mamat tu mmg tak suka post mortem, takot kene hentam...sensitif orgnya..haha..
    apeape pun, tgok decoration dari head dw perkim.haha..cantik kot. tak sangka btol..huhu...seb baik ada kain....:-)

     
  7. saye Says:
  8. alhamdulillah!

    great bro!

     
  9. Anonymous Says:
  10. Very good post..

     
  11. thanx.!!:-D

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor