"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Diri ini sudah dan masih di'ikat'

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Wednesday 20 April 2011

Bismillahirahmanirahim...

Saya sekarang berada di Terengganu. Selepas berprogram di Masjid KLIA, saya terpaksa bergegas pulang ke Terengganu, balik ke rumah. Sebab ayah yang minta saya balik. Kalau tak, memang saya akan stay di KL sampai bulan 5. =) Kerja pun dah dapat di sana. Bukan 1, dua kerja ditawarkan. Alhamdulillah. Tapi sebaik2 perancangan adalah perancangan Allah.

Atas permintaan ayah, saya terpaksa akur. Sbb saya sudah di'ikat' dan masih terikat dengan ayah. :-) Nak jadi anak yang baik, taat cakap ibu bapa, mesti dengar cakap! hee (kadang2 langgar jugak cakap, haish!xnk buat dah.) *yelah, nama manusia, sering buat kesilapan.

Memang terpaksa mengikut perancangan awal, bukan perancangan tambahan. =( Jadi, mungkin saya akan stay kat Trg sampai sambung study. Kalau ikot perancangan tambahan, banyak lagi bende nak dibuat. "Ermm ahh, takyah la nak pikir lagi. Len kali boleh buat". Mungkin bukan lagi buat/berjalan berseorangan. =)

Mukhayyam Dakhili 2011, MUDAH'11 anjuran badan usrah saya IKRAM sempat saya sertai baru2 ni. Program terbaik la abg2, akak2 IKRAM Gombak. (Maaflah, diri terbiasa menganjur, kalau nampak eksen sangat, asif ye.) Banyak perkongsian dalam kami membedah kitab Syahadatul Haq. Yang ni saya sangat suka sebab ada perbincangan ilmiah. Mendengar macam2 idea. Lagi aktiviti ialah tayangan filem "The Massage", memperingatkan balik sirah2 nabi yang sering terlupa. Kemudian ada pengisian2 rohani seperti bacaan2, tilawah, qiam, dan hafazan.

Bukan itu saja, kami disediakan
Latihan Dalam Kumpulan (LDK) dan games yang menyeronokkan. Sangat memberi makna dan pengalaman untuk pentarbiyyahan diri. (Saja nak puji2 skit.) Bertempat di SRI Al-Amin dan Masjid Sultan Abdul Samad, Sepang, program ini berlangsung selama 4hari. Mewah betol 2 tempat ni. Sangat luas, tak sempat nak teroka.=)

*Xnak panjangkan entry dengan cerita2 meleret saya. hee

Apa2 pun, syukran kepada akhi Najib sebab bagi pendedahan awal kat diri ini. Saya tahu, mesti dia baca entry ni. =) Syukran atas penginapan, makanan dan semua sekali. See u kat Gombak lagi nnti.

Outdoor games
Buat layang2Akhowat
alamak, lakonan saya
indoor gamesBacaan Al-Quran
Merintih, qiamnyanyi lagu tema, semangat sungguh!
Al-mathurat
keindahan masjid Sultan Abdul Samad
Peserta2, ikhwah
Bacaan
indoor games
makan2
riadah ikhwah
kumpulan terhebat!
tarbiyyah hati
Dengar ucapan
ucapannya
tilawah
bincang2, camne nak buat layang2.
group terbaik lagi.hee

with cameramen, amencantik masjid ni.
ni saya lah!
Lagu tema

8 perkongsian

  1. assalammualaikum..

    untungnya diri berpeluang utk mghadiri program seumpama itu..

    smstnya byk ilmu n pnglman yg dprolehi dlm progrm trsebut.

     
  2. faqrul Says:
  3. salam sabahatku..
    baru nak ajak g prog..
    dah sampai terengganu.
    xpela.. selamt bercuti..

     
  4. A.N Says:
  5. salam.

    best kan mukhayyam dakhili?

    tapi kan, setakat nih, prog kat kuantan, tak penah campur akhowat n ikhwah. :)

    smg istiqamah.

     
  6. w'salam semua..

    azlen, sama2 kita kongsi:-)

    faqrul, alamak, dah balik..xleh la faqrul, rancang awal2 camni, so kene ikot rancangan awal lah...takpe, len kali kat gombak kita sama2 jmpa...

    k.anis, hurm...kesian, tapi kami bersama2 pun, penjagaan antara ikhwah dan akhowat sangat2 cantik... kire cam kat Pj dulu ar, kami pun sangat2 terasing dengan akhowat.haha..tapi bleh ke saya jdi perwakilan, ganti amir/ketua, saya mix je..tapi masih menjaga lagi...time skolah2 dulu pun mix je laki dgn prmpuan, pandai2 je jaga, nak tak nak je..:-))

     
  7. A.N Says:
  8. eh, bukan sedih tau sbb tak 'campur'. saje je highlight kan perkara tuh. :D
    akak tak kesah pun. yup, pandai2 lah masing2 menjaga diri ye tak? dah 20 kot :)

    sangat looking forward nak join IKRAM gombak :))

     
  9. =)
    bekerja dgn ikhwah lagi selamat dan best.kan2?hehee
    erm, jom2..kami dulu dikenali sebagai karisma, kini dh jadi ikram.huhuu..xpe, nama tak penting. yg penting program jalan..

     
  10. dah lama xmkn nasi dlm talam...

     
  11. senang je,
    kat rumah kan..
    bila waktu makan nnti, minta mak sediakan talam.letak nasi dalam talam, makan dalam talam tu ramai2 dgn adikbradik.huu gud tak idea?

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor