"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Takziah buat keluarga orang asli di Cameron Highland

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Thursday 28 July 2011

Bismillahirahmanirahim...

Dalam kita bergembira menyambut bulan ramadhan, ada pula saudara kita yang dilanda musibah yang siapa pun tidak menyangka. Semua itu kuasa Allah. Dalam waktu yang sama, perancangan yang lama telah dibuat oleh pelajar-pelajar UIA (Kuantan, Petaling Jaya dan Gombak) untuk meraikan ramadhan di perkampungan orang asli di Trisu seperti tahun lepas. Jarak perkampungan orang asli yang dilanda musibah itu tidaklah jauh mana dengan kampung yang pernah saya pergi dahulu, kerana masing2 berhampiran dengan Tanah Rata, Cameron Highland.

Tak dinafikan, kebanyakan penepatan di Cameron Highland mempunyai risiko yang tinggi seperti perkampungan yang dilanda musibah tersebut. Penepatan mereka terdedah dengan pengaliran air yang deras kerana disana kapasiti hujan tinggi, tidak menentu dan pengaliran air tidak diselenggara dengan baik. Seperti mana kampung yang saya pernah pergi, tempat penginapan kami adalah ditepi lereng sungai walaupun jaraknya 100 meter. Terkejut juga bila kami baru perasan yang ada sungai yang deras dibawah sana manakala kami berada beberapa kaki diatasnya, curam.

Ingat lagi ketika pertama kali ke sana, kami terpaksa melalui lereng bukit yang sangat2 berbahaya, dan di tengah2 perjalanan terdapat tanah runtuh. Ketika itu lencongan jalan telah disediakan tetapi agak berbahaya. Masih terbayang didalam minda saya, ketika mendongak keluar tingkap kenderaan, melihat rumah-rumah kecil orang asli dibawah cerung jalan yang kami lalui. Dan tak silap saya juga, kami sesat waktu pertama kali ke sana 2 tahun yang lalu, itu semua pengalaman yang indah walaupun tersesat. :-)

Dibawah ada petikan berita Bernama sebagai info yang ringkas mengenai kejadian yang menimpa di Perkampungan Orang Asli Sungai Ruil.

Perkampungan Orang Asli Sungai Ruil yang dilanda kejadian tanah runtuh baru-baru ini merupakan salah satu daripada dua perkampungan orang asli yang terkenal di Cameron Highlands, Pahang.

Anggota bomba bertungkus lumus mengeluarkan mangsa yang terperangkap
Keadaan dari atas tanah runtuh di Sungai Ruil dekat Tanah Rata, Cameron Highland.

Anggota bomba membawa mangsa tanah runtuh.

Perkampungan itu dan perkampungan Orang Asli Kampung Pagan adalah perkampungan yang terkenal dengan aktiviti pelancongan antaranya lawatan berpandu dan inap desa. Pakej pelancongan di perkampungan itu juga merupakan salah satu daripada 16 pakej pelancongan yang mempromosikan lawatan ke perkampungan Orang Asli di negara ini yang turut mempromosikan pakej pelancongan di Taman Negara dan Hutan Belum.

Sebanyak 145 buah rumah terdapat di perkampungan tetap Orang Asli Sungai Ruil di Tanah Rata yang turut menempatkan kira-kira 1,300 orang penduduk dan perkampungan itu terletak kira-kira 5km dari Pekan Tanah Rata.
Pada masa dahulu memburu menggunakan sumpit, memancing dan mengumpul hasil hutan merupakan aktiviti harian penduduk di kawasan itu.

Bagaimanapun dengan arus pemodenan, aktiviti pelancongan menjadi antara aktiviti utama di samping penduduk beralih pekerjaan dengan bekerja dalam sektor kerajaan serta swasta.
Arus pemodenan turut merubah wajah perkampungan itu antaranya perkhidmatan langganan televisyen satelit berbayar dan penubuhan sebuah Pusat Teknologi Maklumat bagi memastikan penduduk di kawasan itu celik IT.

Kerajaan sentiasa memantau keperluan dan kebajikan penduduk Orang Asli di kawasan itu dengan penubuhan pejabat Jabatan Hal Ehwal Orang Asli.
Cameron Highlands, satu daripada pusat peranginan tanah tinggi terkenal di negara ini berada 1,829 meter di atas paras laut, bercuaca sejuk dengan suhu antara 10 dan 20 darjah celsius. Selain Tanah Rata, dua lagi pekan utama di Cameron Highlands ialah Ringlet dan Brinchang. - BERNAM

Takziah kepada keluarga yang terlibat dan mempunyai kematian dalam kejadian yang menimpa, semoga apa yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi. i.Allah.

"Tiada manusia yang bergembira sepanjang masa tetapi ianya bukanlah suatu alasan untuk hidup sengsara."

p/s: Saya batalkan hasrat untuk ke Anugerah Sri Cemerlang'11 dan ke Perkampungan Orang Asli di Cameron Highland bulan ini.:-( Sedih tapi banyak keutamaan yang lain perlu saya halusi dahulu disini. i.Allah next time, boleh!


Aizat Amdan - Erti Hari Ini

2 perkongsian

  1. Anonymous Says:
  2. InsyaAllah,boleh sebab tiada siapa halang benda yg baik! (n_n)

     
  3. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor