"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Rock Climbing Bersama Sahabat Seusrah.

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Monday 5 April 2010


"salamualaikum, dah sedia nak rock climbing semua?..mane lagi yg lain?" | "haha...muadz nak 5 minit, amen akan pegi sendiri."
"entum semua tw tak, actually kite ad daurah ari ni dan smlm. tapi nak buat camne kita dah rancang lama rehlah ni. ana pun dpt info lewat." | "laa yeke, takpe2, kita rehlah jelah."
Dengan menaiki 2 kenderaan abg2 usrah dari uia gombak, kami hanya ber-7 berangkat ke shah alam, Extreme Park bersebelahan dengan Stadium Shah Alam. Sebelum sampai ke destinasi, kami bersarapan di warung nasi lemak di PJ. Bertaaruf dengan abg2 gombak lain yg baru dikenali sambil bersarapan.* agak kelihatan santai*. Sekejap kemudian, kami terus ke tempat dituju. Sesampai,satu masalah disini, kami booking tempat jam 9-10pagi. Tapi, jam 11pagi baru pengurus tempat tu dtg. *masalah org kita*. Tapi kami dapat main sampai jam 1ptg, puas hati. Banyak cerita disebalik tabir, tapi agak panjang untuk dikongsi.
Pemenang?tiada yang menang, tiada yang kalah sbbnya ini bukan pertandingan. Tapi keputusan tetap keputusan, bro pj lebih mantap dari bro gombak.=) *Bro gombak tak hadir gym la ni,tangan tak mantap.* Pengajaran kat sini, sebelum nak panjat, baiknye ke gym dulu angkat 12,15kg.*haha* Selepas tamat main, kami berusrah seketika di bilik persalinan.Mengumpas apa yang diperolehi dlm amal pendek tapi bermakna tadi.*senyum*
Rock climbing, satu aktiviti outdoor yg baru je aku main, sangat seronok lebih2 lagi bersama sahabat2 usrah. Antara amal @ praktikal ada berkaitan dgn sub-kecil usrah mggu lepas, sangat berkait iaitu amalan kita yg ada 2 jenis @ perkara. pertama amalan wajib, kedua amalan sunat.am dan umum. Dalam islam, semua perkara kita laksanakan akan mendapat pahala jika ikhlas dan dimulakan dgn kalimat memperingati Allah.*bismillahirahmanirahim* tak kira belajar ker, memandu utk ke suatu destinasi ker mahupun bercakap,pahala i.Allah dpt. islam itu mudah.Amalan wajib?tak perlu dipersoalkan.wajib=wajib dpt ganjaran,tinggal=wajib dapat balasan.
Dalam permainan td,ada sahabat yang mahu mengaku kalah tapi akhirnya berjaya bila disokong oleh sahabat lain. Itu dpt dikonklusikan dalam kehidupan kita sebagai muslim dgn maksud ukhuwah @ tali persaudaraan yg kuat. Umat islam takkan kuat jika berseorangan, tetapi bila ada yang menyokong, bersama-sama bergandingan, kita akan kuat, mantap. Ada halnya pula bila ada sahabat yang tak dapat menghabiskan climbing tetapi memberi 1001 alasan. disini, alasan @ penyesalan x merubahkan hasil yang dah sedia ada. Tapi hakikat muhasabah itu i.Allah masih lagi ada.
Selain itu, nak memanjat ni sebenarnya sangat berkaitan dgn kuatnya luar dan dalam. Apa itu luar?apa itu dalam? luar ialah fizikal @ body @ muscle. Dalam ialah mental @ matlamat @ panduan @ keinginan. Jika 2 perkara ini disatukan, climbing akan smooth tapi jika ada yang tersasar, mgkin akan jatuh. Satu perihal yang sangat perlu diaplikasikan dalam semua pekerjaan.*bagus.* Next program? Menuntut ilmu.(gambar skip dulu.)

2 perkongsian

  1. jujur b2 suka post ni sbb Akh letak 'ibrah dan hikmah drpd perkara yg terjadi di sekeliling,terutama perenggan2 tiga yg terakhir,mantop,
    byk input yg boleh diambil,syukran Akh

     
  2. sbnrnye itu yg perlu kita aplikasikan dlm sesuatu post agar dia selari dgn tujuan untuk muhasabah diri dan dakwah.alhamdulillah syukur..syukran ya ukht..

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor