"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
(HAMKA)

: Aku tidak memiliki sesiapa dihatiku kecuali Allah~

Rindu family.

Ditulis oleh Muhammad Marzuqi Tuesday 14 December 2010

Bismillahirahmanirahim...
Lama lagi ker nak cuti? Rasa macam dah tak sabar sangat untuk balik kampung, rindu keluarga. Dah tak tahan dengan panas KL. Rindu kat katil besar. Rindu kat tv. Dan yang paling penting, rindu kat keluarga, Mak dan Ayah. 4 orang permata keluarga pun ada kat kampung sekarang ni. Apa diorang buat kat kampung. Mesti diorang seronok sebab bebas untuk bermain2 kat kampung, dalam rumah pun agak luas untuk berlari2. Tapi mesti jugak diorang tak seronok sebab kat rumah takdapat tengok kartun astro macam kat rumah dia. Kat rumah di kampung manalah ada astro, sebab 3,4 channel tu pun dah tak ada orang untuk tengok, masing2 sibuk dengan kerja, belajar. Kami pun adik beradik kurang berminat.

Comot kan. Ni salah satu meja saya, saya ada 3 meja study dalam bilik (tamak kan), ni meja utama, yang lain hanya disebelah kiri dan kanan. Tu adalah kotak hadiah utk mak, isinya? hanya rumates saya yang tahu.

Baru-baru ni, 10 Dis adalah birthday my mum. Ntah camne family sambut birthday mak kat kampung. Mesti best kan, ada ramai orang. Nak2 ada permata2 juga. Saya kat sini hanya mampu wish dan postkan hadiah terbaik untuk mymum. Harap dia suka. Hari semakin hari, saya bertambah sayang pada mak. Hanya Allah sahaja yang tahu. Jika ditanya bagaimanakah calon isteri yang diidamkan, saya mahu seperti mak. Saya dapat rasai kasih-sayangnya di setiap perkara, di hujung2 jarinya. Mak sangat caring pasal anak-anak. Jika balik ke kampung, mesti mak akan tanya saya nak makan apa, kalau saya cakap buatlah apa yang ada. Mak mesti buat juga apa yang jadi favorite saya, Ayam masak merah, mee goreng, nasi minyak dll. Saya tak suka meminta2. Tapi mak tahu apa yang ada dalam hati saya.

Waktu hari raya puasa baru-baru ni, saya ada meminta, saya cakap saya nak makan nasi kerabu. Nasi yang femes di Kelantan. Tapi mak tak expert buat nasi kerabu. Tapi mak ada idea, dia ada menantu dari Kelantan. Dia cakap dia nak belajar masak nasi kerabu dengan menantu dia tu. *Sayalah penghasut.* Kaknin, isteri abang kedua saya. Dia lulusan ijazah engineering mengenai permakanan, mesti dia tahu untuk buat nasi kerabu, pelbagai kek dia selalu bawa pulang ke kampung hasil gubahan sendiri, takkan nasi tu tak bleh buat. Lagipun dia asal Kelantan, mestilah pandai kan. Balik 2,3 hari b4 raya, bermulalah program ajar mengajar masak tu. Saya dan abang jadi pebantu. Potong itu dan ini. Banyak bahan2. Mak sedia menulis dibantu kaknin. Dan akhirnya SIAP untuk dimakan. Breakfast. Saya sangat2 gembira. Mak dah tahu buat nasi tu. Dan dia dh penah buat tanpa bantuan menantu dia selepas tu. hee

Macam manalah saya boleh terpikat dengan nasi tu. Yang saya ingat, saya pernah berkongsi makan nasi kerabu dengan arwah nenek saya. Waktu tu, saya, nenek dan sepupu tinggal di rumah nenek dan atuk (org Trg panggil Tok dan Tokki). Jaga diorang, tidur kat sana. Seingat saya pagi itu ada makcik, jiran nenek bagi nasi kerabu. Saya memang kenal, tu nasi kerabu sebab warnanya biru. Waktu tu, nenek ada cakap "Semua yang aku nak makan, aku dapat, hari ni aku memang rasa nak makan nasi ni." Saya memang ingat lagi kata2 dia, Seriously. Nasi tadi dibahagi 3 untuk saya, nenek dan sepupu. Itulah detik2 saya jadi suka pada nasi kerabu. Saya yang tak suka makan 'budu' pun, jadi suka. Tapi saya masih belum suka pada petai dan adik-beradiknya tu. Siapa yang akan jadi pencetus untuk saya suka bende tu after ni? Selepas makan, nenek ke halaman, bersihkan halaman dan siram bunga2 dia. Itu je saya boleh ingat peristiwa bila saya suka pada nasi kerabu. Sebab selepas breakfast, saya balik ke rumah saya sudah.

Panjang pulak cerita saya pasal makan ni. Semahunya, saya mahu tulis saja apa yang menjadi peristiwa menarik dalam diri saya. Sekian untuk yang ni.:-)

p/s: Jangan kamu berani peluk isterimu, jika kamu belum peluk ibumu, jangan kamu berani cium isterimu jika kamu belum cium ibumu. Saya masih ada ibu, siapa yang ibu saya suka, itulah bakal pelengkap rusuk kiri saya. :-)

10 perkongsian

  1. sYaFuaD Says:
  2. Salam Marzuqi.. Goodluck 4 ur midsem exam.. Anyway, your posting this time is very2 touching.. Aku yang bru yang nak msuk 5 hari kat kuantan ni pun rase nk blik jap umah.. Rase rindu dah kat my mum.. T_T

     
  3. wsalam syafuad.. u too. duk sana jaga diri baik2.huu..jaga hati, jaga iman jaga amal kamu..:-)

     
  4. sYaFuaD Says:
  5. InsyaAllah, akhi.. Akhi pun sama, k..

     
  6. :-)
    Hidup tanpa dugaan, x seronok~

     
  7. yeah. hidup tanpa dugaan tak seronok, dugaan tu jugak la yg mematangkan hidup (=

    rindu family jugak T.T

    hargai masa yg ada ngan diaorg, mcm saya 9 bulan baru leh jumpa.

    ni la dugaan bergelar anak perantauan

     
  8. macam mahu sangat2 dugaan je~

    Kita adalah sebahagian daripada family kita, so mahu tak mahu, we need them. Syukurlah yang masih ada keluarga. Jika anda seperti adik-adik yang saya ceritakan dalam post "Bayangkan anda di tempat mereka", anda pasti akan terasa sunyi, x kuat..macam2 kita akan rasa. hurm..:-)

     
  9. Akh, bila rindu kampung, keluarga....mesti ckp pjg lebar psl makanan...
    rindu masakan mak kan...

    b2 pun nak balik....xsabar, xsabar

    b2 tau Akh bagi mende dkt mak Akh...^_^ anak yg bagus...

     
  10. b2 jgn jadi manja ngat deh...gane nk jd matang ni..huh..
    eyy, mak gitau ek? camne leh tahu?adik gitau?aishhh....ape yg ada dlm tu?

     
  11. b2 manja dgn Ibu je....

    pada pandangan b2, kematangan seseorg boleh dilihat melalui cara dia berfikir... apa yang dia fikir...pandai menyesuaikan diri bila menghadapi satu-satu situasi...matang dalam tindakan...

    b2 dh kata...Akh x brp kenal b2 lagi...^_^


    Akh bagi surat-surat2 cinta drpd Dia untuk mak Akh, kan?

     
  12. baik2...
    cara berfikir seseorang sngt berkait dengan persekitaran dan apa yang mahu dilaksanakannya...:-)

    ntah2..xtau...:-|

     

Pemilik Sementara

My photo
"To love someone is nothing, to be loved by someone is something, to be loved by someone you love is exciting, BUT to be loved by Allah is everything." Boleh dihubungi melalui: [ym][email]marz_focus91@yahoo.com

Pesanan Untuk Saya

Waktu Solat

Koleksi Gambar Kenangan

.

Beli Jongkong EMAS 999.9%


email/ym: marz_focus91@yahoo.com

Posts Glamor